Wynajem elektrycznych samochodów - przyszłość transportu miejskiego w Europie?

Wynajem elektrycznych samochodów - przyszłość transportu miejskiego w Europie?

Od października mieszkańcy Grenoble we Francji mogą wypożyczać niewielkie, futurystyczne pojazdy elektryczne wyprodukowane przez markę Toyota.

Jak to działa?

System krótkoterminowego wynajmu aut, o nazwie Ha:mo (od Harmonious Mobility), jest w pełni zintegrowany z transportem publicznym i pozwala dojechać wszędzie tam, gdzie docierają pozostałe środki komunikacji.   Toyota, oprócz kilkudziesięciu aut dostarczyła także system informatyczny. Stacje do ładowania pojazdów wraz z infrastrukturą są natomiast obsługiwane przez Sodetrel, spółkę-córkę koncernu energetycznego EDF.

Program działa póki co w formie 3-letniego testu. W ciągu kilku miesięcy pojawi się 27 nowych stacji ładowania dla aut wraz z zapewnionymi miejscami parkingowymi. W Grenoble jest obecnie 120 miejsc do ładowania pojazdów, zarówno hybryd plug-in w systemie CitÁ© Lib, jak i pojazdów prywatnych.

Kilka słów o autach

System Ha:mo obsługuje dwa typy pojazdów ”“ jednoosobowe auta COMS z niewielkim bagażnikiem oraz trójkołowe i-Roady, które mieszczą nie więcej niż dwie osoby i są wyposażone w innowacyjną technologię Active Lean System umożliwiającą wychylanie się pojazdów w trakcie skrętów. Obydwa pojazdy są bardzo zwrotne, a ich szerokość nie przekracza szerokości motocykla.   Na jednym ładowaniu pojadą maksymalnie 50 km, zatem doskonale sprawdzą się w centrach miast. Co istotne użytkownicy mogą odbyć podróż samochodem tylko w jedną stronę.

Jak korzystać?

Po zarejestrowaniu się w systemie internetowym Klient otrzymuje kartę, nazwę użytkownika oraz kod identyfikacyjny. Kolejnym krokiem jest pobranie bezpłatnej aplikacji na komputer, iPada albo smartfona, przez którą możemy dokonać wyboru, w jakim miejscu chcemy zacząć, a w jakim skończyć podróż. Po potwierdzeniu wyboru użytkownik ma pół godziny na dotarcie do stacji początkowej i odebranie samochodu za pomocą karty.

Kto może korzystać?

Osoby, które chcą korzystać z i-Roadów, muszą przejść półtoragodzinne szkolenie, w czasie którego nauczą się, w jaki sposób wychylać się w czasie zakrętów i jak działa skrętne koło tylne.

Wynajem i-Roadów lub COMS będzie kosztował 3 euro za pierwszy kwadrans i 2 euro za każdy kolejny. Osoby, które posiadają bilety na komunikację publiczną, będą płacić o 1 euro mniej w każdym z dwóch przypadków.

Prezes Toyota Motor Europe Didier Leroy konstatuje, że trzyletni test w Grenoble to dobra okazja do wyłapania ewentualnych błędów systemu oraz obserwacji nastrojów społecznych. Jeżeli Ha:mo okaże się w pełni wydajny, być może za kilka lat dojdzie do poważnej rewolucji w systemach komunikacji miejskiej i zwrotu w stronę rozwiązań mobilnych.



Zobacz także:


Masz ciekawą informację? Poinformuj nas o tym!


Użytkownicy Najem-Wynajem mają możliwość współtworzenia treści poprzez publikowanie własnych artykułów dotyczących tematyki naszego portalu. Zaproponuj temat na artykuł lub prześlij gotowy tekst. Koniecznie napisz o tym do nas, korzystając z zakładki kontakt.

Komentarze:

Opinie użytkowników