Wypożyczalnie rowerów miejskich - moda, która ogarnęła całą Polskę

Wypożyczalnie rowerów miejskich - moda, która ogarnęła całą Polskę

Historia roweru miejskiego

Pierwsza miejska wypożyczalnia rowerowa została założona w Amsterdamie w 1965 roku. wówczas Luud Schimmelpennink wraz ze znajomymi zebrali kilkaset rowerów, przemalowali je na biało i ustawili w całym mieście do darmowego użytkowania. Projekt jest znany pod nazwą White Bicycle Plan.

Pomimo że akcja spotkała się z ciepłym przyjęciem w Holandii, potrzeba było kilkudziesięciu lat, aby idea miejskich jednośladów została zaadaptowana przez inne państwa europejskie. Stało się to we Francji gdzie w połowie 2007 roku uruchomiono system automatycznych wypożyczalni ponad 10  000 rowerów rozstawionych w 750 punktach. W niedługim czasie liczba punktów i rowerów podwoiła się, zapoczątkowując ogólnoświatową modę na ten typ transportu miejskiego. Obecnie na całym świecie działa ponad 140 systemów wypożyczalni rowerowych w 165 państwach na całym świecie. Największy z nich funkcjonuje w Chinach, gdzie mieszkańcy wielkich miast mają do dyspozycji aż 60  000 rowerów.

Dlaczego Polacy tak chętnie korzystają z rowerów miejskich?

Moda na rowery wpisuje się w nowoczesny styl życia. Zarówno młodzi, jak i nieco starsi mieszkańcy wielkich miast, dostrzegają korzyści, jakie niesie za sobą przesiadka na jednoślady. Pierwszą i najważniejszą jest poprawa kondycji, a co za tym idzie zrzucenie zbędnych kilogramów i wymodelowanie sylwetki. Równie ważną sprawą jest skrócenie czasu podróży do szkoły lub pracy, szczególnie jeżeli podróżujemy w godzinach szczytu i mamy do pokonania stosunkowo niewielką odległość. Wiecznie zatłoczone ulice miast to nie problem dla rowerzystów, którzy poruszają się przeważnie po ścieżkach rowerowych lub chodnikach. I co najważniejsze, rezygnując z samochodu na rzecz roweru, przyczyniamy się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska.

Skoro jazda rowerem przynosi tak wiele korzyści, to może warto przemyśleć nad przesiadką na własny jednoślad lub rejestracją w systemie rowerów miejskich?

Popularność systemów rowerów miejskich w Polsce

Według danych przekazanych przez firmę Nextbike Polska liczba użytkowników rowerów miejskich stale rośnie. W pierwszych sześciu miesiącach sezonu rowerowego w 2012 roku operator odnotował 347,5 tys. wypożyczeń. W analogicznym okresie roku następnego liczba ta sięgnęła 1,7 mln. W tegorocznym sezonie, według szacunków, nastąpił wzrost o kolejne 0,3 mln. Tylko w stolicy z systemu Veturilo   korzysta codziennie 8 tys. osób; ok. 300 tys. osób deklaruje natomiast, że po jednoślady sięga regularnie, niemal każdego dnia. W Warszawie jeden rower wypożyczany jest 5 razy w ciągu dnia.

Zapytaliśmy właściciela jednej z czołowych agencji interaktywnej w Warszawie - Aktywnie korzystamy w agencji z możliwości wypożyczenia roweru. Jest to idealna i w wbrew pozorom szybka forma poruszania się po Warszawie na krótkich odcinkach. Docieramy w ten sposób na lunch czy na krókie spotkania. W Warszawie jest wiele ścieżek rowerowych, z których można bezpiecznie korzystać. Jazda jest przyjemna i na pewno mniej stresująca niż stanie w warszawskich korkach w godzinach szczytu.

Od 1 marca stacje rowerów miejskich dostarczanych przez firmę Nextbike funkcjonują w Poznaniu i Opolu. Latem rowery pojawiły się także w Bydgoszczy, zaś w połowie września pierwsze jednoślady wyjechały na ulice Lublina. Na początku listopada Łódzki Zarząd Dróg i Transportu wybrał firmę jako wykonawcę pierwszego w mieście roweru publicznego. Za 8,9 mln zł operator stworzy w Łodzi system tysiąca rowerów i stu stacji. Kilka miesięcy temu firma wystartowała także w Białymstoku i Lublinie oraz wygrała przetarg na dostawę rowerów w Krakowie.

Jak to działa?

Jako że w Polsce działa kilku operatorów systemów samoobsługowych, sposoby rejestracji i warunki korzystania z rowerów nie mają charakteru uniwersalnego. W przypadku warszawskiego systemu Veturilo, aby korzystać z roweru należy w pierwszej kolejności zarejestrować się na stronie www.veturilo.waw.pl. Rejestracji możemy także dokonać przez telefon lub kartą kredytową w terminalu znajdującym się przy stacji dokującej.   Po wejściu na stronę i wypełnieniu formularza z danymi kontaktowymi, będziemy musieli uiścić opłatę inicjacyjną w wysokości 10 zł, którą wykorzystamy na jazdę. Po odnotowaniu wpłaty otrzymamy kod PIN, dzięki któremu odblokujemy rower. W czasie pierwszego wypożyczenia możemy aktywować Warszawską Kartę Miejską w terminalu ”“ będzie nam służyła jako identyfikator.

Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne! Za kolejne 40 minut zapłacimy złotówkę, dwie godziny jazdy to koszt 3 zł,   a trzy ”“ 5 zł. Za czwartą i każdą następną godzinę trzeba zapłacić 7 PLN. Maksymalny czas jednorazowego wypożyczenia to 12 godzin.



Zobacz także:


Masz ciekawą informację? Poinformuj nas o tym!


Użytkownicy Najem-Wynajem mają możliwość współtworzenia treści poprzez publikowanie własnych artykułów dotyczących tematyki naszego portalu. Zaproponuj temat na artykuł lub prześlij gotowy tekst. Koniecznie napisz o tym do nas, korzystając z zakładki kontakt.

Komentarze:

Opinie użytkowników